Onze Rijksoverheid geeft het dringende advies om alleen naar landen met een groen of geel reisadvies te reizen. Wil je een vakantie boeken? Weet dan goed waarvoor je verzekerd bent met een doorlopende reisverzekering en aanvullende annuleringsdekking. Bijvoorbeeld als het reisadvies vlak voor óf tijdens jouw reis verandert naar code oranje of rood. Lees onderstaande scenario’s.
Scenario 1. Vlak vóór vertrek wordt het reisadvies voor jouw bestemming aangepast van code groen of geel naar code oranje of rood
Je besluit dat je niet meer op reis wilt gaan
Let op: annuleer de reis nooit zelf, als deze niet door kan gaan door de coronabeperkingen. Veel verzekeraars bieden in dit scenario geen vergoeding voor annuleringskosten. Ons advies: ga vóór vertrek in overleg met de reisorganisatie over een best passende oplossing. Misschien is het mogelijk de reis naar een later moment om te boeken, kun je een voucher krijgen of is er een andere regeling mogelijk.
Je besluit alsnog naar dit land af te reizen
Het ministerie van Buitenlandse Zaken raadt het sterk af om op vakantie te gaan naar landen waarvoor een negatief reisadvies geldt, met code oranje of rood.
Ga je alsnog op reis? Dan bieden annuleringsdekkingen op een reisverzekering doorgaans géén dekking bij voortijdig afbreken van de reis, gerelateerd aan het coronavirus. Hierbij geldt ook geen vergoeding voor extra kosten voor:
-in quarantaine blijven en/of langer verblijven op jouw bestemming (bijvoorbeeld als het land plotseling in algehele lockdown gaat);
-eerder terugkeren naar Nederland;
-niet genoten (gebruikte) vakantiedagen.
Check altijd bij je reisverzekering welke dekking er geld!
Scenario 2. Terwijl je op reis bent in een land waarvoor het reisadvies code groen of geel van kracht was, geldt plotseling code oranje of rood
Je besluit de reis eerder te beëindigen
Doorgaans bieden verzekeraars géén vergoeding voor de kosten om eerder terug te keren naar Nederland.
De meeste verzekeraars bieden wél een (pro rata) vergoeding voor de niet gebruikte vakantiedagen op de annuleringsdekking. De vergoeding is altijd gemaximeerd tot het maximum verzekerd bedrag welke op je polis of in de polisvoorwaarden staat. Ook geldt de vergoeding alleen voor vooraf geboekte en betaalde onderdelen van de reis, niet voor onderdelen die tijdens de reis zijn geboekt. Hierbij geld, check altijd bij je reisverzekering welke dekking er geld!
Moet ik meteen weg uit het land of de regio?
Als tijdens je verblijf het reisadvies verandert naar oranje raadt het Ministerie van Buitenlandse Zaken aan om na te gaan of er mogelijkheden zijn om naar huis te gaan. Houd in ieder geval de ontwikkelingen goed in de gaten. Veel landen nemen maatregelen die gevolgen kunnen hebben voor vertrek uit dat land.
Je besluit op jouw bestemming te blijven
De dekking op de doorlopende reisverzekering blijft in dit geval vaak ongewijzigd van kracht. Check altijd bij je reisverzekering welke dekking er geld! Sommige verzekeraars vergoeden bijvoorbeeld niet corona gerelateerde medische kosten.
Je besluit op jouw bestemming te blijven, maar vervolgens gaat het land plotseling in algehele lockdown
Verzekeraars bieden doorgaans géén vergoeding voor extra kosten voor:
-in quarantaine blijven en/of langer verblijven op jouw vakantiebestemming;
-eerder terugkeren naar Nederland.
Tips
- Houd het actuele reisadvies goed in de gaten
Op Nederlandwereldwijd.nl zie je welk reisadvies geldt voor jouw bestemming. Je vindt hier ook of het verplicht is om voor vertrek een coronatest te doen. En of je in thuisquarantaine moet als je weer terug bent in Nederland. - Download de Reisapp van de Rijksoverheid
Met deze app heb je altijd actuele informatie bij de hand. Bijvoorbeeld als het reisadvies verandert of als er nieuwe maatregelen gelden voor jouw reisbestemming. - Annuleer reizen nooit zelf
Ons advies is om jouw reis nooit zelf te annuleren. Ben je niet zeker wat te doen na een wijziging van het reisadvies? Neem dan altijd eerst contact op met je verzekeraar, met ons en/of de reisorganisatie.
Een geboekte reis? Volg deze 3 stappen!
Vraagt je je af wat je moet doen als je reis niet door kan gaan? En met wie je contact kunt opnemen? We helpen je op weg met 3 belangrijke stappen.
Stap 1 – Annuleer de reis niet zelf
Hiermee voorkom je dat je een eventuele vergoeding misloopt. Het is belangrijk dat je altijd eerst met de reisaanbieder overlegt over een mogelijke oplossing (zie stap 2). Die stap is ook nodig om een vergoeding van je eventuele reisverzekering te krijgen als je geen regeling kunt krijgen van je reisaanbieder.
Stap 2 – Neem contact op met de reisaanbieder
Kan de reisorganisatie, luchtvaartmaatschappij of geboekte accommodatie de reis niet uitvoeren? Dan moet de organisatie waar je de vakantie hebt geboekt als eerste een voorstel doen voor terugbetaling of compensatie van de reiskosten. Denk aan een voucher of omboekregeling. Op de website van de reisaanbieder staat meer informatie. Vind je deze informatie niet op de web-site en ga je binnen 7 dagen op reis. Dan kun je contact opnemen met de reisaanbieder over een oplossing, eventueel in overleg.
Goed om te weten: is er een andere regeling of vergoeding? Dan bieden bied de reisverzekering vaak geen dekking voor annuleringskosten, omdat de kosten van de reis al gedekt zijn.
Stap 3 – Biedt de reisaanbieder géén regeling aan? Bekijk dan de dekking van je reisverzekering.
Bron: NH1816.nl en aegon.nl